Învățământul dual între tradiția europeană și urgentarea implementării în România

 

La inițiativa doamnei deputat Florica Cherecheș, a avut loc, în cadrul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport a Camerei Deputaților, o interesantă dar mai ales utilă dezbatere pe problematica deosebit de complexă a învățământului dual în Elveția și România.

Delegația elvețiană a fost condusă de Excelența Sa Domnul Jean-Hubert LEBET, Ambasadorul Elveției la București, și de Doamna Anne-Lise CATTIN HENNIN, Adjunct al Misiunii elvețiene la București, din Delegație făcând parte Domnul Mauro dell’AMBROGIO, Secretar de Stat în Ministerul Educației Naționale din Elveția, și Domnul Léonard MOUNY, Înalt funcționar în Ministerul Educației Naționale din Elveția. Partea română a fost reprezentată de Președintele Comisiei, domnul deputat Diaconu Adrian-Nicolae, de domnii deputați Radu Zlati și Petru Andea, de doamnele deputat Florica Cherecheș și Sanda-Maria Ardeleanu.

În calitate de profesor univ., membru în Comisia pentru învățământ, Președinte al Delegației Parlamentului României la Adunarea Parlamentară a Francofoniei, fondator și secretar al Grupului parlamentar de prieteniei cu Confederația Elvețiană, m-am bucurat să particip la un dialog pragmatic despre “modelul elvețian” în învățământul dual și pașii pe care implementarea acestei forme de învățământ profesional în România i-ar presupune. Problematica învățământului dual, amplu dezbătută în reuniunile Adunării Parlamentare a Francofoniei, cu sprijinul Consilierului de Stat, domnul Didier BERBERAT, a constituit și subiectul unei prezentări pe care am susținut-o la Chișinău în 2013, cu gândul că spațiul românesc ar trebui să beneficieze de bunele practici, cu o vechime de peste un secol și jumătate, în domeniul învățământului dual din Elveția.

Dialogul de ieri ne-a reconfirmat nevoia  de implementare și în sistemul de învățământ românesc a acestei forme de specializare și profesionalizare, ce aduce beneficii uriașe economiei țărilor care o practică.

Câteva principii fundamentale s-au desprins cu claritate: prestigiul de care trebuie să se bucure învățământul profesional și învățământul dual, descentralizarea și încurajarea inițiativelor locale, implicarea mediului de afaceri, susținerea de către sistemul de învățământ, atitudinea profesorilor.

S-au prezentat elemente ale experienței românești în această direcție și s-au formulat propuneri precum: constituirea unui grup de consultanță la nivelul Ministerului Educației și Cercetării Științifice, popularizarea experiențelor deja existente în România, redactarea unui ghid practic pentru cei interesați, inițierea unor ample dezbateri pentru atragerea mediului de afaceri, a asociațiilor de meseriași, a companiilor și firmelor de promovare și formare în diferite meserii.

S-a vorbit ieri și despre învățământul dual ca soluție pe termen scurt și mediu de reducere a șomajului în rândul tinerilor.
1 2 4

Anunțuri

%d blogeri au apreciat asta: