Pentru o reformă reală a Educației în România – 20 august 2009-

În zilele de 18, 19 august 2009, sub cupola simbolică a Parlamentului României, a avut loc dezbaterea pe tema: Reforma strucutrală a societății românești. Modernizarea României prin Educație.

Toți actorii implicați în decizia asupra sistemului român de educație (profesori, inspectori școlari, rectori, reprezentanți ai sindicatelor, reprezentanți ai numeroaselor organizatii ale societății civile, părinți, politicieni….) au încercat să găsească un limbaj comun pe marginea a trei pachete de soluții legislative, propuse de Comisia prezidenţială pentru Analiza şi Elaborarea Politicilor din Domeniul Educaţiei şi Cercetării din România, condusă de fostul ministru Mircea Miclea, de echipa doamnei Ecaterina Andronescu, ministru al MECI și de echipa domnului Mihai Adomniței, fost ministru al Educației și Cercetării.

Deschiderea dezbaterilor s-a făcut în prezența președintelui României Traian Băsescu care și-a exprimat ferm hotărârea de reformare a sistemului de învățământ românesc, felicitând Guvernul, reprezentat la această dezbatere de primul-ministru Emil Boc, prezent, timp de două zile, la toate discuțiile, pentru determinarea de a-și asuma răspunderea pe câteva programe care vizează reforma societății românești, printre care și programul de modernizare a României prin Educație.

Prof.univ.dr. Sanda-Maria Ardeleanu, deputat PD-L, membru în Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, consideră că toți cei invitați să participe la dezbatere, în aceste două zile cu importante semnificații pentru societatea românească, au avut șansa unui dialog din care s-a desprins clar necesitatea căutării și găsirii valorilor, ca repere pentru o societate ce dorește să se modernizeze. Dezbaterile s-au referit, de fapt, la primele două din cele trei pachete legislative, deoarece PNL s-a retras de la dezbateri chiar la începutul acestora, ratând încă o dată șansa dialogului.

Faptul că, pentru prima dată, un pachet de soluții legislative (cel al Comisiei Prezidențiale) propune un ”trunchi comun” – Educația permanentă, în jurul căruia se structurează arhitectura a două legi sectoriale (Legea învățământului preuniversitar și Legea învățământului universitar) – a permis ca educația în România să fie analizată atât sincronic, cât și diacronic, din perspectiva unei dinamici naturale a parcursului educativ al ființei umane.

Pachetele legislative sunt diferite și, în aceleași timp, congruente, în ele regăsindu-se definite două dintre conceptele fundamentale cu care operează școala și universitatea – și anume, modelul pe care îl oferă dascălul și idealul educațional. Pentru prima oară s-a exprimat clar voința politică de implementare a unei strategii viabile de reformare. Politica nu mai trebuie să împiedice reforma – s-a spus cu prilejul acestei dezbateri.

Printre elementele care susțin idealul educațional în România și care au reieșit ca fiind fundamentale pentru sistem, amintim următoarele:

  • depolitizarea învățământului românesc;
  • adoptarea unei structuri 5+5+3, cu 10 clase obligatorii, dar gratuit și generalizat la 13 clase;
  • evaluări după fiecare ciclu, cu rol de îndrumare și diagnoză;
  • descentralizarea finanțării, a resurselor umane și a curricumului la nivel preuniversitar;
  • ierarhizarea programelor de studii la nivel universitar;
  • finanțarea universităților în funcție de performanțe;
  •  tratarea egală, din punct de vedere legislativ, a instituțiilor de stat și particulare;
  • recunoașterea internă, dar și externă, a sitemului de credite transferabile;
  • recunoașterea specializărilor și a diplomelor obținute în străinătate;
  • implicarea universității în procesul legislativ;
  • introducerea anului de stagiatură obligatoriu pentru toți cei care doresc să intre în sistemul de educație ca dascăli ;

Reforma trebuie făcută ACUM! 

Și lucrul acesta a fost ferm exprimat de majoritatea participanților la dezbateri.

Susținem asumarea răspunderii de către Guvern pentru cel mai bun pachet de soluții legislative pentru învățământ, care a fost propus vreodată, cum va reieși, firesc, în urma dezbaterilor care au avut loc în Parlamentul României.

Reclame

Un răspuns to “Pentru o reformă reală a Educației în România – 20 august 2009-”

  1. – luna august - « Sanda Maria Ardeleanu | Cuvântul… dinspre şi către mine Says:

    […] pe blog – Pentru o reformă reală a Educației în România. […]

Comentariile sunt închise.


%d blogeri au apreciat asta: